Pareo Szkolenia

Terapia manualna dla logopedów w zaburzeniach artykulacyjnych – podejście interdyscyplinarne.

Terapia manualna dla logopedów w zaburzeniach artykulacyjnych – podejście interdyscyplinarne.

03 lutego 2024, 10:00
Kraków, Pareo, Kołobrzeska 9

Opis szkolenia

Opis szkolenia

Szkolenie stacjonarne - praktyczne (2-dniowe)
03-04 lutego 2024
Czas: 13 h dydaktycznych (sobota-niedziela)
Sobota: 10.00-18.00
Niedziela: 09.00-13.00

Zalety szkolenia
  • Język i terminologia znana logopedom
  • Prowadzenie przez fizjoterapeutę i logopedę- osobę, która zna specyfikę pracy logopedy i fizjoterapeuty.
  • Zaprezentowanie fizjoterapeutycznego spojrzenia w zaburzeniach logopedycznych
  • Diagnostyka i techniki, które są dopasowane do potrzeb logopedów
  • Nauka jak budować efektywny zespół fizjoterapeuta- logopeda
  • Poznanie mniej znanych manualnych metod pracy z pacjentem, które mogą przyspieszyć lub dopełnić proces terapeutyczny
 
Dla kogo
  • studenci logopedii
  • osoby rozpoczynające swoją przygodę z logopedią
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o anatomię, fizjologię i biomechanikę ludzkiego ciała
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o techniki manualne i szersze, bardziej holistyczne spojrzenie na problemy pacjentów
  • dla fizjoterapeutów, chcących poszerzać swoją wiedza na temat problemów logopedycznych i budować zespoły terapeutyczne
 

 

PROGRAM

 
1.   Dyslalia okiem fizjoterapeuty
a)     Część teoretyczna:
·      Wywiad – jako rozbudowana forma diagnozowania i szczegółowe poznanie historii pacjenta.
·      Nieprawidłowa artykulacja- wyzwanie dla fizjoterapeuty i logopedy.
·      Dlaczego występuje i czym może być spowodowana nieprawidłowa artykulacja? – nawiązanie do ciąży, porodu, pielęgnacji i rozwoju dziecka.
·      Anatomia głowy, szyi, klatki piersiowej i jamy brzucha- funkcja i współpraca poszczególnych struktur anatomicznych -niezbędny zakres anatomii i fizjologii dla logopedy.
b)    Część praktyczna:
·      Ocena budowy anatomicznej głowy, twarzy, szyi, klatki piersiowej – ważne punkty w obserwacji holistycznej pacjenta.
·      Palpacja i ocena funkcjonowania wybranych struktur anatomicznych potrzebnych w terapii manualnej dyslali: mięśni, nerwów, powięzi, struktur kostnych.
 
2.     Jak obserwować ciało pacjenta?
a)     Część teoretyczna
·      Postawa i jej wpływ na ustawienie głowy oraz zgryz pacjenta.
·      Obserwacja spontanicznej aktywności dziecka- jako źródło wiedzy o kompensacjach w ciele.
·      Napięcie mięśniowe i jego wpływ na warunki orofacjalne.
·      Zmniejszone czy zwiększone napięcie mięśniowe- jak badać, co obserwować, o co pytać rodziców?
·      Ocena toru oddechowego i rozpoznawanie wzorców zaburzeń w ciele pacjenta.
·      Zaburzenie połykania, żucia, gryzienia- jako problem globalnej pracy ciała.
b)    Część praktyczna
·       Ocena postawy ciała.
·       Ocena napięcia mięśniowego.
·       Zabawy, ćwiczenia i techniki normalizujące napięcie mięśniowe w ciele pacjenta.
·       Praca manualna nad torem oddechowym.
 
3.     Terapia manualna- jak ją stosować w gabinecie logopedycznym?
a)     Część teoretyczna
·      Omówienie przepon w ciele i ich funkcjonowanie.
·      Napięcia zlokalizowane w obszarze klatki piersiowej i kręgosłupa- etiologia powstawania i ich wpływ na aparat artykulacyjny.
·      Krtań, kość gnykowa i dno jamy ustnej- omówienie teoretyczne budowy oraz funkcji danego obszaru.
·      Wędzidełko – ocena fizjoterapeutyczna oraz inne przyczyny skrócenia.
·      Współpraca z fizjoterapeutą- jak się komunikować, w jakim obszarze może wspomóc terapię logopedyczną, jak stworzyć efektywny zespół terapeutyczny?
b)    Część praktyczna
·       Badanie wybranych struktur oraz techniki pracy manualnej: przepona, klatka piersiowa, obszar szyi, czaszka i twarzoczaszka.


Klara Francuz-Matwiejczyk
fizjoterapeutka, logopedka i studentka osteopatii. W pracy zawodowej łączy dwie specjalizacje. Głównie zajmuje się̨ zaburzeniami zlokalizowanymi w obszarze czaszki i twarzoczaszki, szyjnego odcinka kręgosłupa, stawów skroniowo-żuchwowych, krtani i aparatu artykulacyjnego oraz uwalnianiem napięć w ciele spowodowanych stresem i traumą. Pracuje z niemowlakami, dziećmi oraz osobami
dorosłymi. Doświadczenie zdobywała w szpitalach, klinikach, poradniach specjalistycznych, hospicjach. Uczyła się̨ ̨ od niezwykłych terapeutów i instruktorów z całego świata, którzy inwestowali czas i energię w to, aby mogła coraz lepiej towarzyszyć pacjentom w ich powrocie do zdrowia. Jako logopeda pracuje głównie technikami manualnymi. Fascynuje ją ludzkie ciało i to jak logicznie jest ze sobą połączone. Zwraca szczególną uwagę na prawidłową pracę języka, ponieważ to właśnie język w ogromnym stopniu odpowiada za prawidłowy zgryz, kształtowanie zatok, prawidłowe ssanie, żucie i połykanie oraz mowę. Postawa
ciała jest w nieodłączny sposób powiązana z symetryczną pracą języka i funkcjonalną pracą stawów skroniowo- żuchwowych. Jest również terapeutą metody czaszkowo- krzyżowej oraz terapeutą i diagnostą zaburzeń Integracji Sensorycznej. Tworzy interdyscyplinarne zespoły z ortodontami, psychoterapeutami, ginekologami i lekarzami innych specjalizacji. Wraz z siostrą założyła Pracownie fizjoterapeutyczną i psychoterapeutyczną - Odcienie Kobiet w której wraz z innymi terapeutami skupiają się na holistycznym podejściu do zdrowia kobiet i dzieci.
 
Pełna cena szkolenia
890,00 zł
Zaliczka
300,00 zł
Pełna płatność do 20 stycznia 2024, 23:59
Zapisy zostały zakończone
Klara Francuz
Klara Francuz
francuzklara@pareo.edu.pl